04-08.02.2013 Zimowy Kalejdoskop Zajęć dla mieszkańców Grabowa
Kalejdoskop Możliwości ponownie zagościł w Grabowie. Wakacyjne warsztaty tak się spodobały, że zostałyśmy znowu tam zaproszone przez Pana Sołtysa Huberta Lisa, tym razem na ferie zimowe. Było jeszcze ciekawiej, a zajęcia zostały rozszerzone na wszystkich mieszkańców Grabowa – dzieci, młodzież i dorosłych.
Oto tematyka poszczególnych dni:
GODZ. |
PONIEDZIAŁEK |
WTOREK |
ŚRODA |
CZWARTEK |
PIĄTEK |
KTO |
||||||
10.00 |
Angielski |
Gry |
Angielski |
Gry |
Angielski |
|
Angielski |
Gry |
Angielski |
Gry |
|
|
|
starsi |
i zabawy |
starsi |
i zabawy |
starsi |
i zabawy |
starsi |
i zabawy |
starsi |
i zabawy |
|
|
|
Gry |
Angielski |
Gry |
Angielski |
Gry |
Angielski |
Gry |
Angielski |
Gry |
Angielski |
|
|
|
i zabawy |
młodsi |
i zabawy |
młodsi |
i zabawy |
młodsi |
i zabawy |
młodsi |
i zabawy |
młodsi |
|
|
11.00 |
Przerwa 15min |
Przerwa 15min |
Przerwa 15min |
Przerwa 15min |
Przerwa 15min |
D |
||||||
|
|
Sztuka z rolek |
Decoupae - |
Kwiaty ze śmieci - |
|
Z |
||||||
|
Lepienie z gliny |
po papierze |
drewniane |
sztuka |
Pieczątki z warzyw |
I |
||||||
|
|
toaletowym |
serduszka |
recyklingowa |
i owoców |
E |
||||||
12.00 |
Przerwa 15min |
Przerwa 15min |
Przerwa 15min |
Przerwa 15min |
Przerwa 15min |
C |
||||||
|
Origami – |
Sztuka z rolek |
Decoupae - |
Kwiaty ze śmieci - |
Zimowy krajobraz - |
I |
||||||
|
zwierzęta |
po papierze |
drewniane |
sztuka |
wyklejanie |
|
||||||
|
biegunowe |
toaletowym |
serduszka |
recyklingowa |
watą, wełną itp |
|
||||||
13.00 |
Przerwa 15min |
Przerwa 15min |
Przerwa 15min |
Przerwa 15min |
Przerwa 15min |
|
||||||
|
Płatek śniegu |
|
Kartka na |
|
|
|
||||||
|
z pasków |
Dekorowanie |
Walentynki - |
Gry i zabawy |
Obento, czyli |
|
||||||
|
papieru |
dzieł z gliny |
zabawa plamami |
ruchowe |
sztuka z jedzenia |
|
||||||
14.00 |
|
|
||||||||||
|
|
|
|
|
|
P |
||||||
|
|
|
|
|
|
R |
||||||
|
|
|
|
|
|
Z |
||||||
15.00 |
|
E |
||||||||||
|
|
|
|
|
|
R |
||||||
|
|
|
|
|
|
W |
||||||
|
|
|
|
|
|
A |
||||||
16.00 |
|
|
|
|
|
M |
||||||
|
Test |
|
Dlaczego |
Jak się |
Temperament - |
Ł |
||||||
|
psychologiczny - |
Warsztaty |
mężczyźni |
Komunikować |
jaki mam |
O |
||||||
|
poznanie |
kreatywności |
kochają Zołzy |
Jak rozwiązywać |
i jak on |
D |
||||||
17.00 |
samego siebie |
|
(warsztaty |
konflikty |
wpływa |
Z |
||||||
|
|
|
dla dziewcząt) |
|
na moje życie |
I |
||||||
|
|
|
|
|
|
E |
||||||
|
|
|
|
|
|
ż |
||||||
18.00 |
|
Deco- |
|
|
|
Dekorowanie |
D M |
|||||
|
|
upage - |
Warsz- |
|
Dekorowanie |
stołu |
O Ł |
|||||
|
Lepienie |
różne |
taty |
|
swoich |
Wspólna |
R O |
|||||
|
z masy |
przed- |
dla |
Filco- |
przedmiotów |
uczta |
O D |
|||||
19.00 |
papierowej |
mioty |
rodziców |
wanie |
z masy |
na koniec |
Ś Z |
|||||
|
|
do |
|
|
papierowej |
zajęć |
L I |
|||||
|
|
dekoracji |
|
|
różnymi |
Jarmark |
I E |
|||||
|
|
stołu |
|
|
technikami |
rozmaitości |
ż |
|||||
OPISY ZAJĘĆ DLA DZIECI
- Gry i zabawy ruchowe
W ich czasie dzieci mogły dać upust swojej spontanicznej potrzebie zabawy. Zajęcia miały także swój aspekt edukacyjny i wychowawczy. Wszystkie zadania były dopasowane do wieku uczestników. Oprócz zapewniania aktywności ruchowej dzieci uczyły się zasad fair play, logicznego myślenia, rozwiązywania problemów itp.
- Zajęcia plastyczne
Malowaliśmy, rysowaliśmy, składaliśmy papier, kleiliśmy i rzeźbiliśmy. Rozwijaliśmy swoją kreatywność i nauczyliśmy się tworzyć coś z niczego, a także poznaliśmy japońską sztukę z jedzenia Obento.
- Język angielski
W czasie tej godziny poprzez piosenki, gry i zabawy edukacyjne poznawaliśmy różne słownictwo, ćwiczyliśmy wyrazy poznane poprzednio i praktycznie stosowaliśmy w mowie podstawową gramatykę znaną ze szkoły. Zajęcia były podzielone na grupy wiekowe, przez co możliwe było dostosowanie ich tematyki do poziomu wiedzy uczniów.
OPISY ZAJĘĆ DLA MŁODZIEŻY
Zajęcia te były przeznaczone dla młodzieży w wieku gimnazjalnym lub starszej. Dotyczyły problemów psychologicznych z jakimi borykają się na co dzień nastolatki – jaki jestem, jak postrzegają mnie inni, jak funkcjonować w grupie, jak stworzyć udany związek... W czasie tych półtoragodzinnych spotkań dziewczęta, bo tylko one wzięły udział, mogły zarówno zdobyć trochę przydatnej na co dzień wiedzy psychologicznej, jak i praktycznie „przetestować” siebie różnymi kwestionariuszami i testami. Mogły także rozwinąć pożądane umiejętności społeczne poprzez różne ćwiczenia i zabawy.
Młodzież zainteresowana warsztatami plastycznymi mogła wziąć udział w wieczornych zajęciach dla dorosłych.
OPISY ZAJĘĆ DLA DOROSŁYCH
Dorosłym proponowałyśmy codzienną dwu godzinną podróż w krainę sztuki. Warsztaty były przeznaczone dla osób, które nigdy nie miały do czynienia z daną techniką lub tych, które chciałyby poszerzyć swoje umiejętności. Przede wszystkim jednak był to program dla tych, którzy chcieli po prostu miło i twórczo spędzić swój wolny czas na wspólnej zabawie. Udział wzięła jedna mama, resztę frekwencji zapewniła młodzież.
- Lepienie z masy papierowej
Wspólnie stworzyłyśmy masę z przygotowanych uprzednio skrawków papieru, a potem ulepiłyśmy z niej przeróżne przedmioty zainspirowane pomysłami z Internetu. Masa papierowa potrzebuje trochę czasu na wyschniecie, dlatego dopiero na trzeci dzień nasze dzieła mogłyśmy udekorować. Użyłyśmy do tego techniki decoupage, oklejania i innych pomysłów uczestniczek.
- Decoupage
Decoupage to sztuka ozdabiania różnych przedmiotów codziennego użytku, bądź dekoracyjnych, poprzez naklejanie na nie elementów wyciętych ze specjalnych papierów lub zwykłych serwetek. Jest to bardzo łatwy sposób na osiągnięcie wyjątkowego efektu. Dekorowaliśmy serwetniki, wazoniki, świeczniki.
- Filcowanie
Jest to proces w którym wykorzystuje się naturalne właściwości włókien wełny do tworzenia między sobą połączeń. Połączenia te wzmacnia zastosowanie gorącej pary wodnej, mydła i dużego nacisku lub tarcia. Nacisk uzyskuje się przez ubijanie lub walcowanie wilgotnej warstwy włókien lub tkaniny. Tyle definicja. My bawiłyśmy się różnokolorowymi kawałkami wełny w tworzenie małych dzieł sztuki, takich jak broszka, kwiat, dekoracja, wisiorek itp.
Dorośli nie zainteresowani sztuką mogli wziąć udział w specjalnie dla nich przygotowanych warsztatach psychologicznych.
- Warsztaty dla rodziców
Alternatywnie do decoupage, zaproponowałyśmy warsztaty, w czasie których rodzice mogli nabyć wiedzę i umiejętności przydatne przy postępowaniu z dziećmi i nastolatkami, otrzymać poradę jak rozwiązać konkretny problem, wymienić się swoimi spostrzeżeniami i radami.
OPISY ZAJĘĆ DLA WSZYSTKICH
- Dekorowanie stołu
Było to rzeczywiste dekorowanie stołu, na którym następnie przygotowaliśmy pożegnalną mini ucztę na zakończenie całego tygodnia zajęć. Były do zajęcia zarówno dla dorosłych jak i młodzieży oraz dzieci. Dowiedzieliśmy się jak prawidłowo nakryć do stołu, jak ozdobić go innymi elementami. Mogliśmy wykorzystać stworzone przez dzieci i młodzież recyklingowe kwiaty, ozdobione techniką decoupage serduszka, serwetniki, wazoniki, świeczniki. Z racji zbliżających się Walentynek stół był wystrojony pod kątem tego święta.
- Mini uczta na zakończenie zajęć
Dzieci przygotowały w czasie porannych warsztatów niespodziankę od siebie, czyli kanapki w stylu Obento. Jedna z mam upiekła przepyszny tort.
Po nakryciu stołu mogliśmy wszyscy zasiąść do posiłku i spędzić mile czas na pogawędkach. Dołączył do nas Pan Sołtys, który uroczyście wręczył wszystkim dzieciom i młodzieży certyfikaty uczestnictwa w zajęciach.
- Jarmark rozmaitości
Jarmark trwał w czasie pożegnalnej mini uczty. Była to okazja do pozbycia się niepotrzebnych już przedmiotów, a równocześnie znalezienia czegoś ciekawego dla siebie. Na jarmark można było przynieść niezniszczone ubrania, książki, płyty, przedmioty codziennego użytku i wyposażenia gospodarstwa domowego. Każda osoba zainteresowana daną rzeczą mogła ją sobie wziąć za darmo. W ten sposób oprócz sprawienia radości sobie nawzajem mogliśmy zrobić coś dobrego dla środowiska, gdyż zamiast na śmietnik, przedmioty te trafiły do nowego właściciela i będą mogły mu jeszcze jakiś czas służyć.
Zdjęcia z zajęć dla dzieci w świetlicy wiejskiej w Grabowie do obejrzenia w galerii - kliknij tutaj